Hornbæk Skole
Projektet omfatter transformation, ombygning og renovering af eksisterende bygninger til fremtidigt læringscenter (PLC), indskoling og udskoling.
BYGHERRE
Helsingør Kommune
YDELSESPERIODE
2015
AREAL
1.100 m2
ANLÆGSSUM
2 mio. kr.
ENTREPRISEFORM
Fagentreprise
ROLLE
Arkitektrådgiver
SAMARBEJDSPARTNERE
Klaus Nielsen Rådgivende ingeniørfirma FRI A/S
Vi har som arkitekt gennemført projektet ifm. skolereformen i Helsingør Kommune.
Projektet omfatter ombygning og indretning af lokaler på Hornbæk Skole, beliggende i Helsingør Kommune. En folkeskole, som er en del af vores velfærdsarkitektur.
På Hornbæk Skole arbejdes med visionen om, at der sammen skabes passende faglige udfordringer for alle med udgangspunkt i den enkeltes styrker og potentialer. Sammen skabes mangfoldige og varierede fællesskaber.
Projektet er gennemført som bæredygtig arkitektur, der kan rumme ændringer i undervisningsformen. Dette er optimalt ved arbejdet med projektbaseret læring i skoledagen på samtlige klassetrin på Hornbæk Skole. Projektbaseret læring bidrager til at skabe motivation og engagement blandt skoleelever, da omdrejningspunktet er, at undervisningen skal være meningsgivende for eleverne. Det bliver den gennem strukturerede projektforløb, der tager afsæt i virkelige problemstillinger, som inddrager det omkringliggende samfund, og som skal munde ud i en fremvisning for et relevant publikum.
Ombygningen omfatter etablering af nyt læringscenter til fælles brug for skolens lærere, pædagoger og elever. Det nye læringscenter anvendes som bibliotek, som private rum til fordybelse og som studiemiljø hvor elevgrupper kan opholde sig i et lyst og venligt og roligt miljø. Inden for skolens bygningsrammer er skolens tidligere bibliotek omdannet til tre nye klasserum for udskolingselever. Mellem de nye klasserum er der mulighed for fleksibel anvendelse af rummene samt mulighed for læringsmiljø på tværs af klasserne ved anvendelse af en nyetableret foldevæg. Udskoling er efter ombygningen samlet i en fløj.
Ved skolens SFO og Indskoling er foretaget ombygninger og forbedringer af eksisterende grupperum, samt etablering af bl.a. et nyt stort fællesrum, legerum, depot og kontorplads samt nye køkkenfaciliteter.
Arealer, der ombygges, ligger i direkte tilknytning til lokaler, der ikke berøres af ombygning. Byggeriets gennemførelse sker under hensyntagen til skolens brugere og eventuelle igangværende aktiviteter i skolens tilstødende lokaler.
Dall & Lindhardtsen A/S har som arkitekt og projekteringsleder varetaget projekterings- og udbudsfasen samt udførelsesfasen herunder fagtilsyn og byggeledelsen.
